“No sols pensant en l’activitat que genera, cal cuidar el MWC i treballar per arrelar-lo”
Aquesta setmana és, sense cap dubte, la setmana del Mobile World Congress. Barcelona, un cop més, ha esdevingut l’epicentre del món. Aquests dies les companyies ens mostren els seus treballs, tot un seguit d’estris tecnològics, que han variat i seguiran variant enormement la manera en què ens relacionen, viatgem, treballem, coneixem a persones, ens informen o divertim.
El ràpid avenç de les tecnologies i molt especialment els dispositius mòbils han capgirat l’estatus quo al convertit en obsolet molts dels estris que semblaven indispensables. Una enorme revolució que ha donat veu a milions de persones anònimes, que ha convertit la informació unidireccional en multi direccional, ha traslladat les pautes d’informació reflexiva i analítica en procediments d’informació fonamentats en la instantaneïtat i l’impuls, en l’acció i la reacció. La rapidesa, tot a l’instant i arreu, desplaça la verificació de la certesa de la informació i dificulta la conversió de la informació en coneixement.
Probablement per aquesta raó, per la divulgació de la informació sense contrastar la veracitat, el filòsof Umberto Eco, que ens va deixar la setmana passada, va afirmar que “el drama d’Internet és que ha impulsat el ximple del poble com el portador de la veritat”. Un pensament crític, el d’Umberto Eco, sobre com es transmetia la informació i els perfils anònims, que practiquen l’insult i la desqualificació de l’altre, en el marc de les xarxes socials i en el que “les xarxes socials donen dret a parlar a legions d’idiotes”.
Certament les TIC, l’ADN dels nous estris, cada cop més intel·ligents i autònoms, han capgirat la quotidianitat i poden generar els problemes que denunciava Umberto Eco si no tenim una sòlida formació, que ens permeti distingir la certesa de la falsedat i a la vegada donar-nos pautes de conducta arrelades en la transparència i assumpció de responsabilitat. Ara bé, aquests problemes no poden amagar les avantatges que representen per les persones, no discriminen per gènere, cultura o formació. Una discriminació que sí que es fa present quan es fa referencia al cost. Els nous productes, aquells que aporten més capacitats, versatilitat i funcionalitats, segueixen estant a l’abast d’una minoria si es contextualitza amb els 7.400 milions de persones que habiten la Terra.
La tecnologia és omnipresent i ho serà encara més, anys rere any el Mobile World Congress ho evidencia al públic en general. Ara bé, el que es mostra al MWC és sols allò que està disponible per la seva comercialització pràcticament immediata. És sols la punta d’iceberg tecnològic que les grans companyies estan desenvolupant i que seguiran impulsant enormes canvis. Els smarts products, productes dotats de capacitat per prendre decisions i connectats a internet, els robots autònoms, els dispositius connectats amb els nostres sistemes sensorials, que esdevindran extensions de nosaltres, augmentant la realitat, són sols alguns dels productes que ràpidament aniran sorgint esdevenint quotidians.
No ens hem de sorprendre dels avenços que descobrim al MWC d’aquests 2016, ni en els de les pròximes edicions, sols cal pensar que l’ordinador instal·lat al mòdul de comandament i al mòdul lunar, que va permetre portar l’home a la Lluna era sis vegades menys potent que les calculadores científiques actuals, o que qualsevol dels smartphones que utilitzem té una capacitat gairebé 100.000 vegades més gran que “l’Apollo Guidance Computer” que fou dissenyat pel MIT.
El Mobile és una porta al futur que ja és present. Nous productes que incorporen, mercès a un acurat procés de disseny, els darrers avenços científics i tecnològics. Tot plegat ens albira noves oportunitats de desenvolupament i progrés social, tot desenvolupant nous sectors d’activitat que generarà, a escala planetària, milions de llocs de treball en els anys vinents. Tenir-lo a casa nostra, poder interrelacionar-se amb les empreses més avançades i amb els professionals capdavanters, esperona la creativitat, permet establir lligams per cooperar, competir i existir en un món globalitzat. Es miri com es miri i no sols pensant en l’activitat que genera en hotels, restaurants i oci, cal cuidar el MWC i treballar per arrelar-lo, ja que són els sectors intensius en coneixement els capaços de generar ocupació estable de qualitat i ben remunerada, ja que en ells la competència es fonamenta en el valor de la innovació i no en el preu.
26.02.2016
Antoni Garrell i Guiu
Article publicat a Via Empresa